זכרון יעקב היא אחת המושבות אשר מסמלת את ההתיישבות הראשונית בארץ ישראל. בשנת 1882 עלו לאזור כמאה עולים מרומניה מקבוצת "חובבי ציון" עם מטרה להקים את היישוב היהודי בארץ. לאחר שנתקלו בקשיים רבים, פנו חברי ההתיישבות אל הברון רוטשילד לעזרה.

המושבה מסמלת ללא כל ספק את נחישותם של העולים ואת סיפורם אפשר לראות במוזיאון העלייה הראשונה ובית אהרונסון – מוזיאון ניל"י. זכרון יעקב היא סמל לעלייה היהודית, היא יפיפייה, מרתקת ומושכת אליה תיירים רבים. עם זאת, היא לא המושבה היחידה שהוקמה תודות לנחישות העולים ובכתבה זו נרצה להאיר על עוד מושבות ועל מקומות בהם ניתן עד היום לטייל ולפגוש את סיפור הקמת הארץ.

מראשון לציון ועד מטולה

בין השנים 1882-1884 קמו בארץ שבע מושבות שהקרקעות שלהן נרכשו על ידי הברון רוטשילד וחברת יק"א של הברון הירש. תחילה קמו ראשון לציון, ראש פינה, פתח תקווה, מזכרת בתיה, יסוד המעלה, נס ציונה וזכרון יעקב. בשנים שלאחר מכן הוקמו המושבות גדרה ובאר טוביה. את המושבות הקימו עולים מרומניה, בלרוס, רוסיה, פולין וכולם פנו אל הברון רוטשילד לעזרה ותמיכה כשנתקלו בקשיים.

בין המושבות שהוקמו בשלב הבא היו: משמר הירדן, מוצא הר טוב, מחניים, רחובות, חדרה, בת שלמה והמושבה הצפונית ביותר, מטולה. לאחר שנת 1900 הוקמו המושבות: אילניה, כפר תבור, יבנאל, מנחמיה, גבעת עדה, עתלית וכפר סבא. בסך הכל בתקופת העלייה הראשונה הוקמו 28 מושבות.

זכרון יעקב כתחנת מוצא

למטיילים המחפשים הצצה להתיישבות היהודית בארץ ישראל מומלץ להתחיל את הטיול בבמלון בזכרון יעקב. זכרון יעקב היא ללא כל ספק מושבה ייחודית והביקור בה מושלם לחובבי ההיסטוריה היהודית של ארץ ישראל. במדרחוב של המושבה אפשר עדיין לראות את הבניינים העתיקים היפיפיים וכמובן לעקוב אחר סיפור העלייה הראשונה במוזיאונים השונים הפזורים בה.

ראש פינה

ראש פינה הוקמה במקביל להקמת זכרון יעקב וביקור בשכונותיה הישנות מכניס מיד לקסם של העלייה הראשונה. מבני האבן הישנים והסמטאות הצרות הם חלק משאריות התקופה הראשונה. היום, מבקרים בראש פינה יוכלו לסייר באתר השחזור, לטייל בין בתי האבן ובשלל המוזיאונים הקטנים שמספרים את סיפור הקמת המקום.
ממש כמו בזכרון יעקב, גם בראש פינה הוסבו חלק מהמבנים הישנים לגלריות אמנים וכאן קיים גן הברון המטופח. הגן אמנם צנוע יותר מרמת הנדיב אך מומלץ להיכנס אליו לביקור קצר. מעדן אין, מלון בזכרון יעקב תוכלו להגיע אל ראש פינה בנסיעה של כשעה ורבע בלבד.

כפר תבור

כפר תבור היא מושבה הנמצאת במזרח הגליל התחתון וגם היא הוקמה תודות לעזרתו של הברון רוטשילד. המראה הראשון אותו פוגשים התיירים במקום הוא של בתים פרטיים חדשים. כדי לראות את הסימנים להקמת הארץ וההתיישבות הראשונית יש להיכנס אל שכונת המייסדים.

מוזיאון יק"א וחצרות האיכרים מלמדים על ההיסטוריה ההתיישבותית של כפר תבור. אם החלטתם לטייל באזור תוכלו להיכנס גם אל מוזיאון המרציפן ומומלץ בחום לעלות אל הר התבור (אפשר לעלות ברכב) ולהשקיף על הנוף שמסביב. גם כאן, אם אתם לנים במלונות בזכרון יעקב תוכלו להגיע לכפר תבור בנסיעה של כשעה.

בת שלמה

בת שלמה ממוקמת במרחק 10 דק' נסיעה בלבד מזכרון יעקב וחובבי ההיסטוריה שמגיעים אל זכרון יעקב יוכלו לקפוץ לביקור קצר במקום. בת שלמה נחלקת לשני אזורים, משני צידי הכביש והצד המעניין למבקרים הוא של המושבה הוותיקה, שממנה התחילה ההתיישבות, גם היא בסיוע של הברון רוטשילד.

המושבה הוותיקה מורכבת מרחוב אחד ומשני צדדיו ברושים גבוהים. הבתים הם בתי אבן ישנים ולכל אחד צמודה נחלה חקלאית. הסיור במקום קצר מאד ואחד המקומות המסקרנים הוא המחלבה אשר שוכנת במבנה אבן עתיק בן 120 שנים. אוהבי הטבע יוכלו לעצור גם לפיקניק או טיול קצר בשמורות הצמודות.

חדרה

חדרה הוקמה בשנת 1891 כמושבה חקלאית. באזור היו ביצות רבות והמתיישבים סבלו ממחלת הקדחת בה ניסו לטפל בצורות שונות, לרבות נטיעת אקליפטוסים. עם השנים הפכה המושבה הקטנה לעיר גדולה. היום חובבי ההיסטוריה יכולים ליהנות מ"מסלול האקליפטוס" אשר נחנך בשנת 2015.

לאורך המסלול קיימות 16 תחנות וברובן שלטי הסבר עם פירוט על הנקודה ומה היה בה בעבר. המסלול הוא מעגלי, נעים להליכה ולא פחות מכך, מרתק. המרחק בין מלון בזכרון יעקב לחדרה הוא כעשרים דקות בלבד.