כולנו רוצים לצאת לחופש, לנקות את הראש ולשנות את האווירה. זכרון יעקב היא יעד מצוין לכך וכאן נוכל לא רק למצוא מלון בזכרון יעקב שיענה על הציפיות שלנו אלא נמצא גם היסטוריה עשירה. בכתבה זו נכיר לכם את ההיסטוריה של המושבה והאנשים החשובים שחיו בקרבה.

ההיסטוריה של זכרון יעקב מתחילה בשנת 1882. בשנה זו הגיעו אל המקום כמאה עולים מרומניה מקבוצת "חובבי ציון". המקום אותו הקימו התושבים הראשונים נקרא "זמארין" וזאת על שם הכפר הערבי שהיה במקום. מושבה זו הייתה השלישית מבין המושבות בהן התמקמו אנשי העלייה הראשונה.

המטרה הראשונית של המתיישבים הייתה לעבד את הארץ ולבנות אותה. העולים רכשו עגלות, מחרשות וציוד שנדרש לעיבוד האדמה והקמת המושבה, אך העולים הראשונים נתקלו בקשיים רבים כבר בשלבים הראשונים. כיוון שבמקום לא היו בתים, למעט מבנה אחד, נאלצו התושבים החדשים לישון על הקרקע וכשהתמיכה מיהודי רומניה פסקה, הם התמודדו גם עם רעב ומחלות.

הפניה אל הברון רוטשילד

לאחר שפניתם של מקימי המושבה אל ארץ מולדתם לא נענתה בחיוב, הם החלו לפנות לנדבנים נוספים והברון רוטשילד ששמע על המצוקה בא לעזרתם ולקח את המושבה תחת חסותו. בתחילה הנדבות ניתנו באנונימיות אך בהמשך התמיכה הייתה גלויה וזמארין הפכה להיות זכרון יעקב ונקראה על שם אביו של רוטשילד. תודות לתרומת הכספים נטעו עצים, נבנו מדרכות ובתים.

הברון שכר מהנדס גרמני בשם שטוקלר כדי לקבוע את תוכנית הקרקע של המושבה וכל הבתים בה נבנו בצורה אחידה. עד היום אפשר לראות במושבה את הבתים הישנים והיפיפיים שנשמרו היטב. עוד פותחה במושבה כלכלה המתבססת על גפנים ועד היום היא ידועה ביקבי היין המשובחים שבה ובסביבתה. בשנת 1900 עברה המושבה לניהול חברת התיישבות יהודית, יק"א.

משפחת אהרנסון

משפחת אהרנסון הגיעה אל זכרון יעקב בתחילת העלייה הראשונה והייתה חלק ממייסדיה. ברומניה השתייכה המשפחה לתנועת "חולמי שיבת ציון" ותקופה קצרה לאחר הגעתם איבדו שתי בנות ואת אם המשפחה. האב וילדיו המשיכו לעבד את האדמה וכשגדל הבן אהרן אהרונסון, הוא נסע ללמוד בצרפת, בבית הספר הלאומי לחקלאות. את הידע שצבר הביא איתו חזרה והדבר אפשר להתמודד בין היתר גם עם הדבר שפגע בארץ.

בשנץ 1915 הקים אהרון את מחתרת ניל"י – נצח ישראל לא ישקר. ניל"י, ארגון מחתרתי אשר פעל בתקופת מלחמת העולם הראשונה מתוך מטרה לקדם את הקמתו של בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. הארגון עסק בריגול והברחת כספים אל היישוב היהודי הקיים. בין היתר לקחו חלק בארגון גם אחותו של אהרון, שרה אהרונסון, אבשלום פיינברג, יוסף לישנסקי ואחרים. לימים הפכה שרה אהרונסון למנהיגת המחתרת והיא עמדה בראש ארגון ריגול.

לאחר שנתיים של פעילות חשפו העות'מאנים את המחתרת וחלק מחבריה הוצאו להורג ונשלחו לכלא. כשנתפסה שרה אהרונסון היא החליטה לקחת על עצמה את כל האשמה ולפני שהועברה לנצרת ביקשה מהשומרים לעצור להתקלח בביתה. השומרים הסכימו לבקשתה ושם היא ירתה בעצמה כדי למנוע העברת סודות לשלטון העות'מני בו נלחמה. לאחר ארבעה ימים נפטרה אהרונסון בלי להעביר מידע על חברים אחרים בארגון.

לאורך פעילות הארגון נמסרו ידיעות מודיעיניות לבריטים, הועברו כספים ופריטי מזון וכל זאת כדי לסייע ליישוב היהודי בארץ. המרכז הראשון של המחתרת היה בזיכרון יעקב ובשנת 1956 הפך בית משפחת אהרונסון שבמושבה למוזיאון ניל"י.

תכננו את החופשה שלכם בזכרון יעקב

המושבה מזמינה אליה תיירים רבים אשר מבקרים בה לאורך כל ימות השנה. ההיסטוריה היא חלק בלתי נפרד מהאווירה שבמקום. כשאתם מחפשים אחר מלון בזכרון יעקב ומתכננים את החופשה שלכם, תוכלו לפנות זמן גם כדי לבקר במוזיאונים אשר מספרים את סיפור המושבה וסיפורה של מדינת ישראל.