אזור זכרון יעקב שופע מעיינות מכל הסוגים, בכל הגדלים, בפינות טבע שלא בטוח ששמעתם עליהם. ביקור באזור הוא בהחלט סיבה טובה לקפוץ להתרעננות, במיוחד בתקופה החמה.

כדי שלא תתאמצו, עשינו לכם סדר והנה רשימה של מעיינות באזורנו, קרובים יותר או פחות, שכל אחד מהם הוא פנינת טבע מיוחדת במינה:

עין צור

עין צור הוא מעיין נקבה שנמצא ברמת הנדיב ויש בו מים בכל השנה. לצד המעיין ישנם שרידי עתיקות ביניהם בית מרחץ קדום מהתקופה הרומית. האטרקציות המרכזיות היא הנביעה הנובעת לתוך בריכה קטנה אליה ניתן להיכנס ולטבול ושביל אמת מים בו ניתן ללכת עם מסלול זרימת המים. סביב המעיין יש נקודות מוצלות בהם ניתן לתפוס פינה שקטה מתחת לעצים. חוויה מומלצת למשפחות.

הגעה: אפשרות ראשונה היא חנייה באורט בנימינה בסמוך לספינה הגדולה שמוצבת שם והליכה רגלית קצרה על שביל העפר עד המעיינות. אפשרות שנייה- בשביל הליכה היוצא מתוך רמת הנדיב ויורד עד המעיינות. במקרה כזה עדיף להגיע עם 2 כלי רכב לטובת הקפצה חזרה מאורט בנימינה לרמת הנדיב.

עין תרמילאים

עין תרמילאים היא נביעת מים המזינה את נחל זכרונה. ממש בכניסה לזכרון יעקב מכיוון שפיה.

סכר מים קטן שהוצב בתוואי ערוץ הנחל יצר בריכת מים קטנה נעימה מאוד לשהייה. בעיקר בגלל היותה מוצלת וצלולה . עומק המים כ 1/2 מטר לערך . המעיין מיועד לרחצה של שני אנשים לכל היותר בגלל גודלו הקטן. סביבת המעיין פראית ואקזוטית ומוקפת בצמחייה רבה.

הגעה: מצומת שפיה פנו ימינה לכביש מספר 652 (אם הגעתם מכיוון מערב)עד שתגיעו לצומת T כאן עליכם לנסוע ישר על דרך עפר ,לאחר שעברתם את המתקן של מקורות תראו קיר עם כתובות. עיצרו פה וחנו את הרכב . מאזור החניה הנמצא סמוך למתקן של מקורות, עולים על שביל הליכה שמהר מאוד מגיע לסבך של צמחיית קנה. במהלך ההליכה תפגשו בבריכות מים קטנות המתאימות יותר לשכשוך רגליים ופחות לרחצה. לאחר כ 15 דקות הליכה בניחותא תגיעו לעין תרמילאים שם תוכלו להרטיב ולרענן את כל הגוף.

עין קדם

עין קדם הוא מעיין שכבה שנובע מתוך שתי נקבות שחצובות בהר, ושופע מים צלולים וצוננים כל השנה. אם הצטיידתם בפנס, תוכלו גם להיכנס לעומק הניקבות .

הטיול במסלול אינו מעגלי ולכן מצריך 2 רכבים. לפניכם שתי דרכים מומלצות:

• מסלול קווי קצר באורך 4.5 קילומטרים במורד נחל נדר מרחבת החניה של חניון טללים עד לטירת הכרמל. מנקודת המוצא יש לצאת עם סימון השבילים השחור הנמצא ממש בסמוך לכניסה לחניה

• מסלול קווי ארוך של 9 קילומטרים הכולל הליכה בנחלים כלח וגלים. המסלול מתחיל בצומת דמון (נקודת חניה 1) ומסתיים בחניון טללים (נקודת חניה 2)

עין יבקע

עין יבקע מוכר גם בשם מעיין הסוסים והוא אחד מבין שלושת המעיינות שמזינים את נחל ציפורי הארוך. המעיין נובע אל תוך בריכת מים גדולה ורדודה בחלקה, והוא מבין המעיינות היפים והמיוחדים שמזינים את הנחל. יתרון נוסף של המקום הוא שמגיעים עם הרכב עד המעיין. הבריכה אליה מוזרמים המים בנויה חלקה מחומה שהיא חלק משרידי עתיקות מהתקופה הרומית. הבריכה יפה וצלולה והמים בה מזמינים מאוד לרחצה.

הזינו בוויז: מעיין הסוסים

או: מכביש 77 פנו למחלף זרזיר המשיכו לפי השילוט לכפר כעביה. בכיכר הראשונה ימינה, נעבור את שכונת חג’ג’רה בכיכר השנייה נסע ישר. נעבור בחלקה הצפוני של שכונת כעביה מיד עם חציית נחל ציפורי מסתעפת שמאלה דרך עפר טובה לכל רכב לכיוון עין יבקע. מנקודה זו ניסע עוד כ- 700 מ’ לעבר המעיין. כ- 100 מ’ לפניו, נחלוף לצד בית הקברות הישן של הכפר כעביה. הדרך למעיין אפשרית לכל כלי רכב.

מעיין אלרואי

ליד העיר טבעון תוכלו למצוא את מעיין אלרואי או בשמו הנוסף בריכת זאב. מושלם למשפחות עם ילדים. בחלקו הראשון של המעיין ישנם מים רדודים שנשפכים בהמשך אל בריכה גדולה ועמוקה יותר. כדי להגיע למעיין ניתן להחנות את הרכב בכניסה לישוב אלרואי ומשם הליכה של כ-5 דקות תוביל אתכם עד למפגש עם המים. אופציה נוספת היא להחנות את הרכב בתחנת רכבת העמק המשוחזרת וליהנות על הדרך מאטרקציה חינמית לילדים- קרונות רכבת ומתקני טיפוס. מדובר באחת מהתחנות המקוריות בה עברה רכבת העמק הישנה בשנות ה- 50.

עין נילי

זהו מעיין סולידי וקטן מתחת לעץ תאנה ועץ אקליפטוס אדיר ומסיבי שעליו נדנדת עץ. במקום הוצבו שולחנות פיקניק וספסלי ישיבה עשויים מאבן לישיבה נעימה בצל. בריכת עין נילי רדודה ובעלת מבנה מוארך – ניתן לשכשך בה רגליים ולהתרענן.

בוויז: עין נילי

עין עמיקם

עין עמיקם הוא פלג מים יפהפה של נחל תנינים. המעיין נקרא על ישוב עמיקם הסמוך. שיא זרימתו של המעיין הוא בתקופות החורף והאביב. אך גם בקיץ ערוץ נחל תנינים מלא במים ויאפשר לכם ולילדיכם שכשוך ורחצה. עומק המים נמוך יחסית אך המים מאוד נקיים וצוננים. את עין עמיקם מסתירה צמחיית קנה טיפוסית למקורות מים. אם משלבים מסלול הליכה במים ניתן לעבור גם

דרך עין ירדה ועד לעין אביאל. ניתן להגיע ב-2 רכבים ולהקפיץץ אחד מהם לעין אביאל או לעושת את הדרך חזרה לתחילת המסלול שאורכו כ-3.4 ק"מ.

הגישה לנחל נעשית מתוך שביל עפר ואינה משולטת שימו בוויז : "עין עמיקם" עד אשר תגיעו לנקודה בא תראו את ערוץ נחל תנינים רדו אליו בזהירות. חשוב מאוד היזהרו מהחלקה על הסלעים עם המים , מימינכם ישנה בריכת שכשוך קטנה לפעוטות ומימינכם בין צמחיית הקנה הירוק בוהק נמצא מסלול ההליכה: "המסלול הרטוב" במעבה נחל תנינים ועין עמיקם.